miercuri, 28 octombrie 2009

Ion Luca Caragiale - 5000 Lei 2002




5000 Lei 2002
150 ani de la nasterea lui Ion Luca Caragiale.



Pentru a comemora 150 ani de la nasterea lui Ion Luca Caragiale, BNR emite o moneda din aur, in scop numismatic, la data 11.03.2002
Caracteristici moneda:
Valoare nominala: 5000 lei
Compozitie: Aur 999/1000
Greutate: 31,1 grame
Dimensiune: 35 mm
Margine: neteda
Caliatate: Proof
Tiraj: 250 exemplare
Sursa: BNR si RomanianCoins
Atentie! Exemplarul din fotografie este o replica a monedei.


Fisa autor:

Nastere: 1 februarie 1852 loc. Haimanale - judet Prahova, astazi I.L. Caragiale, judet Dambovita
Deces: 9 iunie 1912 Berlin

Activitate: publicist, dramaturg, poet, nuvelist, pamfletar, ziarist, director de teatru si ... negustor.

Opera:
Teatru: O noapte furtunoasa (1879); Conu Lonida fata cu reactiunea (1880); O scrisoare pierduta (1884); D-ale carnavalului (1885);
Drame: Napasta (1890);
Nuvele si povestiri: O faclie de Paste (1889); In vreme de rasboi (1898); Pacat (1892); Doua loturi (1901);
Momente si schite: in volum (Moftangii, Natiunea romana, Mitica, Telegrame, Vizita, ...) sau in periodice (Manifestul "claponului", Arendasul roman, Despre cometa - prelegere populara, ...)
Publicistica: Cronici teatrale, Teatrul nostru, Politica si cultura, O admirabila lucrare literara, Arheologie
Articole politice: Gogosi calde, Diplomatie subtire - Cronica, Conventii cu Rusia
Poezii: Ploaie de primavara, Da ... nebun, Crucea si semiluna, Prohod la sosea, Ion Prostul, Sarla si ciobanii, Cameleon - femeie




Prea sarac (fragment):

..............................

Plimbându-mă-n singurătate,
O odă gloriei eu fac:
Dar gloria se depărtează
„De ce fugi?” zic. — „Eşti prea sărac!”

Mă duc atunci la masa verde,
Să-ncerc norocul — poate fac
O lovitură... Dar norocul
„Pleacă, îmi zice; eşti sărac!”

Mă duc acasă melancolic.
Stau trist, visând într-un ceardac,
Şi piţigoiul din grădină
Îmi fluieră: „Eşti prea sărac!”

Mă duc la editor c-o carte.
E iarnă, frig — voi să mă-mbrac;
Dar editorul mă respinge:
„Nu te-editez; eşti prea sărac!”

.............................

Referitor la activitatea negustoreasca, bunul prieten Cincinat Pavelescu, scrie:

Marelui Caragiale
pe cand era berar. La aceasta epigrama a colaborat insusi maestrul

Iancu Luca Caragiale
Iti da berea cu masura
Face si literatura ...
Insa nu face parale!




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu